Տարածաշրջան09:14, 07 Օգոստոս 2013
Պետությունն ընկել է իսլամացած հայերի հետևից

Արևմտահայաստանի և
արևմտահայերի հարցերի ուսումնասիրության կենտրոնի «akunq.net» կայքը հրապարակել է
թուրքական «Թարաֆ» թերթում լույս տեսած թուրք վտարանդի պատմաբան Թաներ Աքչամի
հոդվածը` նվիրված իսլամացված հայերի խնդրին: Հոդվածը` ստորև:
1915թ. մայիսին, երբ սկսվել է հայերի մեծ տեղահանությունը (Հայոց ցեղասպանությունը-Ակունքի խմբ.), սկզբում մահմեդականության ընդունումը ներկայացվել է որպես այլընտրանք: Ցանկացողը կարող էր մուսուլման դառնալ և չաքսորվել: ԱՄՆ-ի և Գերմանիայի հյուպատոսներն իրենց հղած զեկույցներում հաղորդում են, թե հայերը պետության դռների մոտ մեծ հերթեր էին գոյացրել, և տեղի էր ունենում հավաքական դավանափոխություն: Հավատափոխ եղողներն իրոք չէին տեղահանվում: Միայն իրենց ապրած վիլայեթի սահմաններում ցրվում էին որևէ մուսուլմանական գյուղում կամ ավանում: Սակայն իսլամ ընդունողների թիվը ենթադրյալից շատ ավելին էր: Կառավարությունը թերևս այն պատճառով, որ այդչափ մեծ կրոնափոխությունն անակնկալ էր իր համար, հարկադրված եղավ չեղյալ անել այդ որոշումը:
«Նպատակն աքսորից փրկվելն է»
Պատճառը պարզ է. դավանափոխություն թույլ տալու նպատակն ուծացումն
է: Սակայն մտավախություն կա, թե այդ հավաքական հավատափոխությամբ հայերը կպահպանեն
իրենց իրական ինքնությունը: 1915 թ. հուլիսի 1-ին շրջաններ ուղարկված
մի շրջաբերականով հաղորդվում է, թե այլևս թույլ չի տրվելու կրոնափոխ
լինել: Ներքին գործերի նախարար Թալեաթն ասելով, թե «Սրանց նպատակը ոչ թե իրոք մուսուլման դառնալն է, այլ ընդամենը աքսորից փրկվելը», պահանջում
է, որ այդուհետ ոչ մի դեպքում լուրջ չընդունեն
կրոնափոխությունը: Քանզի նրանք, եթե անգամ մահմեդական
դառնան, «զերծ չեն մնա անկարգություններից»: Հետագայում
հաճախակի են շրջաբերականներ ուղարկվում
գավառներ, և կտրականապես հաղորդվում
է, թե ոչ մի բացառություն չի արվելու:
Մինչև 1915 թ. նոյեմբեր ավարտվում
է հայերից Անատոլիայի (Արևմտյան Հայաստանի-Ակունքի խմբ.) դատարկումը, և հայերի թիվը նվազեցվում պարբերական
կոտորածների միջոցով:
Իթթիհադական կառավարությունը պատեհ չի համարում հայերին թույլ տալ նորից կրոնափոխվելու: 1915 թ. նոյեմբերի 5-ին շրջաններ առաքված հատուկ գրությամբ
ծանուցվում է, թե «կրոնափոխների
պահանջները պետք է ընդունվեն,
անկախ այն բանից` նրանք աքսորվել են, թե ոչ»: Իսկ 1916 թ. գարնանից սկսած դավանափոխությունն այլևս հարկադրական է դառնում: Հայերին կագնեցնում են «կա’մ մուսուլման դառնալու,
կա’մ էլ Դեր Զոր աքսորվելու»
երկընտրանքի առաջ: Հայերը քաջապես տեղյակ են լինում, որ Դեր Զորի անապատներ ասելով` կոտորած և բնաջնջում ի նկատի ունեն: Այդ տարեթվից
սկսած` ողջ մնացած յուրաքանչյուր հայ մահմեդական
է դառնում:
Հայերին թույլ է տրվում վերստին նախկին կրոնին վերադառնալ
1918 և 1919 թթ. հրապարակված շրջաբերականներով: Կարող ենք վստահաբար ասել հետևյալը. եթե նրանք նորից քրիստոնեության չեն վերադարձել, ապա Անատոլիայում ողջ մնացած ամեն մի հայ որպես մահմեդական
է այնտեղ մնացել:
Ճամփորդության իրավունք չկա
Լա’վ, իսկ ինչպե՞ս են տարբերվելու
իսլամացած հայերը: Կառավարությունը դեռևս չի վստահում
հայերին` չնայած նրանց կրոնափոխ
լինելուն, և հատուկ միջոցներ
է ձեռնարկում
նրանց վերաբերյալ,
որոշ արգելքներ
սահմանում: Արգելքները
ցանկը գլխավորում
է ազատ տեղափոխվելու իրավունքը:
Հավատափոխ հայերը չեն կարողանում
օգտվել այդ իրավունքից, որը շնորհված է մյուս մահմեդականներին: Ճամփորդել կարողանալու
համար պարտավոր
են լինում հատուկ թույլտվություն ստանալ, բայց դա շնորհելու
իրավասությունը չի գտնվում տեղական իշխանավորների ձեռքին: Թույլտվությունը կարելի է ձեռք բերել միմիայն Ստամբուլից, անմիջականորեն` նախարարությունից (Ներքին գործերի-Ակունքի խմբ.): Սակայն, չնայած այդ արգելքներին, շարունակվում
են առանց թույլտվության ուղևորություններ գրանցվել: Թալեաթ փաշան հաճախ է հրամաններ
ուղարկում շրջաններ
և պահանջում,
որ նախարարությունից թույլտվություն չստացած այդ անձանց արգելվի ճամփորդել:
Սակայն խնդիրը հետևյալում է. ինչպե՞ս պետք է պարզել ուղևորության մեկնել ցանկացողի կրոնափոխ
հայ լինել-չլինելը:
Այդ հարցը լուծելու համար միայն մեկ ուղի կա. պետք է հայերի անձնագրերում
այնպիսի նշում անել, որը կօգնի հասկանալ
նրանց հայ լինելը: Այդ մասին որոշում է կայացվում:
Այդպիսով հնարավոր
կլինի կանխել մահմեդական անուն վերցրած հայերի` մյուս մուսուլման
բնակչության մեջ անհետ կորչելը:
Նրանց անձնագրերում
արված այդ հատուկ նշումով կապահովվի մարդկանց
տարբեր վերաբերմունքի ենթարկվելը, և կդյուրացվի նրանց հետևելու գործը:
«Գաղտնի հեռագիր»
Այս հսկողությունն ապահովելու նպատակով
նախ 1916 թ. փետրվարի 1-ին բոլոր շրջաններ
է առաքվում
առաջին գրությունը:
Եվ շրջաններից
պահանջվում է «հաղորդել, թե կրոնափոխ եղած հայերն ի՞նչ կերպ են գրանցվել բնակչության
ռեեստրներում, և դրանց փոխարեն նրանց ձեռքը տրված` անձը հաստատող փաստաթղթերում արդյոք բացահայտ
կերպով նշվա՞ծ են նրանց դավանափոխ լինելը և ընտանիքի
անդամների անունները,
թե՞ ոչ»:
Ինչպես որ հասկանալի է դառնում նաև սույն փաստաթղթից,
կառավարությունը պահանջում
է, որպեսզի հարցն այնպես կարգավորվի, որ հավատափոխ եղած հայերը թե’ բնակչության գրանցամատյաններում հատուկ կերպով արձանագրվեն, և թե’ նրանց տրվելիք անձնագրերում
այդ տարբերությունը նշված լինի:
1916 թ. փետրվարի 21-ին «գաղտնի» նշումով շրջաններ առաքված մեկ այլ հեռագրում ասվում է, թե «պարզ է դարձել, որ կրոնափոխ եղած հայերն ազատ կերպով շրջում են իրենց տրված նոր անձնագրերով»: Եվ դա կանխելու
համար պահանջվում
է, որ թաղամասի ոստիկանության պաշտոնյաների կողմից, առանց համապատասխան
անձանց անձնագրերում
«դավանափոխ է եղել» նշումը հանվելու, գրվի նաև նրանց գտնված վայրի անվանումը և «կնիք դրվի»:
Այդպիսով` համապատասխան
անձինք ոչ միայն հատուկ գրանցված կլինեն բնակչության գրանցամատյաններում, այլ նաև մի հատուկ կնիք դրված կլինի, որի շնորհիվ պարզ է կդառնա, որ տվյալ անձը կրոնափոխ
եղած հայ է: Ոստիկանությունը և ժանդարմերիան
կգործեն այդ հատուկ կնիքին համապատասխան: Հետագա ամիսներին գավառներ
ուղարկված հեռագրերով
բազմիցս հիշեցվում
է այդ մեթոդին դիմելու անհրաժեշտության մասին:
Պարզ կդառնա նրանց հայ լինելը
1917 թ. մայիսի 22-ի ամսաթվով թվագրված
մի հեռագրից
տեղեկանում ենք, թե ինչպես է իրականացվել
այդ կիրառումը:
Համապատասխան հեռագրում
հիշեցվում է 1916 թ. փետրվարի
21-ի շրջաբերականի
մասին, և տառացիորեն հետևյալ կերպ է կրկնվում այն գործողությունը, որը պետք է արվի. «… դավանափոխ
եղած հայերի օսմանյան փաստաթղթերի
հետևում պետք է գրվեն նրանց` բնակություն
հաստատած ավանների
և թաղամասերի
անվանումները և կնքվեն ոստիկանության ղեկավարության կողմից: Այդ մասին գրված էր 1331 թ. (1915
թ.-Ակունքի խմբ.) փետրվարի 8-ի ծածկագիր
հեռագրում: Այնուհետև
նրանց օսմանյան
փաստաթղթերում, որոնց հավատափոխությունն ընդունվել
է, դարձյալ գրել նույն կերպ և կնքել բնակչության
ղեկավարների կողմից: Ոստիկանության և ժանդարմերիայի գրասենյակներն էլ պետք է տեղյակ լինեն, որ այդ նշանը վերաբերում է դավանափոխ հայերին,
և վերջիններիս
ճամփորդությունների ժամանակ նրանց նկատմամբ
վերաբերմունք դրսևորեն`
ըստ պահի թելադրանքի»:
1916 թ. դրությամբ կրոնափոխ
եղած հայերի ոչ միայն գրանցումները, այլ նաև անձնագրերն
այնպես են կարգավորվում, որ հասկանալի լինի տվյալ անձանց հայ լինելը: Հենց սա է այն կիրառումը, որ ներկայում շարունակում
է գործադրվել
Թուրքիայում: Իթթիհադական
մտայնությունը հանրապետական
շրջանի ողջ ընթացքում մնացել է ղեկավար դիրքերում: Առանձնապես
շատ բան չի փոխվել այսօր:
Խնդիրը կարելի է ամփոփել հետևյալ կերպ. այս պետությունը
ստեղծվել է իր քաղաքացուն
չվստահելու հիմքի վրա:
Ermenihaber.am
Այս ենթաբաժնի վերջին նորությունները

Անթալիայի օդանավակայանը կարող է տարեկան սպասարկել շուրջ 82 մլն ուղևորի։

Ֆիդան․«Ինչպես «Իսլամական պետություն» ահաբեկչական կազմակերպությունըդուրս եկավ ասպարեզից, այնպես էլ PKK-ն դուրս կգա: Կա՛մ իր կամքով՝ խաղաղության մեջ, կա՛մ այլ կերպ»։

«AFAD»-ի հայտարարության համաձայն՝ հետցնցումները կանխատեսվել է, որ կմեղմանան և կավարտվեն առաջիկա մի քանի շաբաթների ընթացքում։
Ուղիղ խոսք

Անկարայում հարձակում TUSAŞ-ի վրա․ մանրամասներ և վերլուծություն
ամենաշատ ընթերցված
Էրդողան-Միցոտակիս հանդիպումից առաջ նախատեսված է նաև Հունաստանի արտաքին գործերի նախարար Յորգոս Գերապետրիտիսի այցը Թուրքիա։
Ստուգումներն իրականացվել են մի շարք հասարակական վայրերում և ստուգվել է 420.269 անձի ինքնությունը։
Միջոցառումները վերաբերում են էներգետիկ ոլորտին։
Նշվում է, որ փառատոնը կտևի մինչև մայիսի 4-ը։
Այս մասին հայտարարել է Աննա Ռադվանը Թուրքիայում ԵՄ պատվիրակության և Անկարայում Լեհաստանի դեսպանատան կողմից Վարշավայում րատվամիջոցների համար կազմակերպված շրջայցի ժամանակ։
Օրացույց
Հարցումներ
Այս տարի կբացվի՞ հայ-թուրքական սահմանը 2 երկրների քաղաքացիների համար:
արտարժույթ
EUR | TRY | USD |
549.84 | 90.05 | 485.12 |